June 13, 2008

America, Aproape Un Fatherland

Inclus in: Aproape Scandalos — WhiteWolf @ 3:29 pm

John Rambo

Cristi aproape m-a somat sa(-i) raspund unei opinii (jumate provocare, jumate intrebare) ca reactie la dedicatia mea . Altii, mai iuti de tastaturi sau avand, pur si simplu, mai mult timp liber, au reusit sa argumenteze sau sa contra-argumenteze destul de efervescent pe marginea temei date; in momentul de fata mi se pare putin redundant sa continui pe aceeasi linie dar nici nu m-as simti multumit cu o simplificare de genul “man, eu fiind european , nu prea astept multe sau grozave de la cei aflati dincolo de apa mare”.
Motiv pentru care, raspunsul pentru Cristi si toti ceilalti care vor avea rabdarea sa citeasca pana la final, va fi o poveste.
Europa ofera calatorului sensibil o tapiterie bogata si variata de alternative. Poti merge la o partida de somon in Islanda sau la o partida de navigatie in Grecia. Iti poti face de cap pe Riviera Franceza sau in cafenelele din Amsterdam. Poti dansa pana cazi lat in Ibitza sau poti merge la shopping in Belgia (ca Imparateasa Mana) sau Paris (ca Mesterul Manole) pana ramai lefter. Observati, va rog, inca nici nu am ajuns in Italia. Prima intrebare aproape fireasca, in opinia mea: atunci cum se face ca un numar semnificativ de americani, dupa ce s-au hotarit sa intreprinda vacanta vietii lor, aici, in Europa, decid sa isi inceapa expeditia in Germania ?
Poate pentru ca au auzit de tara asta ? Poate pentru ca au un frate stationat in Ramstein ? Sau poate pentru ca tatal lor a zburat noaptea cu un bombardier deasupra Hamburgului in 1941 ? - intr-adevar, asta era inainte ca America sa intre in razboi dar daca ne luam dupa filmul Pearl Harbor, ei habar n-au.
Sau poate ca in brosurile de turism, Germania arata oarecum atragatoare unui american.
Vreau sa zic ca amandoua popoarele tind sa manance un pic mai mult decat necesarul si amandoua sunt innebunite sa conduca automobile foarte mari, extrem de rau.
Amandoua tarile au programe de televiziune absolut penible, in care moderatorii de divertisment imbraca sacouri in culori vii, urland instructiuni lipsite de sens concurentilor. Un american care navigheaza pe cele 215 posturi alternative din camera lui de hotel , la Stuttgart, se va simti ca acasa. Pana cand va ajunge la canalul 216, dupa miezul noptii, si va descoperi o cu totul noua utilitate pentru un caine.
Amandoua tarile prefera acelasi gen de exporturi britanice; Benny Hill, Mr. Bean si raincoat-urile Burberry. Apoi mai e si chestiunea gustului. Numai doua popoare se pot gandi sa asorteze o baie vopsita in culori portocalii cu niste covorase violete sau maro. Si numai doua tari din lume se bat cu pumnul in piept pretinzand ca sunt democratice in timp ce isi omoara cetatenii cu indeajuns de multe reguli si birocratie incat sa stranguleze intreaga natiune chineza. De doua ori.
In Germania nu ai voie sa franezi pentru catelusi dar esti obligat sa obtii un permis inainte de a avea voie sa joci golf. Un american ar da din cap intelegator.
Asadar, se pare ca Germania si America sunt si vor ramane aproape gemene.
Acum este momentul in care poti incepe sa dai din cap intelegator,Cristi: iti amintesc ca aproximativ 25 la suta din americani ( 15,2% in 2000) se trag din stramosi germani. Si sa imi spui daca gresesc atunci cand afirm ca, la putin timp dupa Independenta, senatul american a trebuit sa voteze daca limba oficiala a proaspetei SUA sa fie engleza sau germana.

Germans Grafic

Cert e ca foarte multi americani isi petrec vacantele pe glia patriei muma, cum a fost si cazul unei perechi de pensionari din Michigan,Wilburi si Myrtle.
Si-au impachetat hainele groase intr-un set de valize care pareau a fi confectionate dintr-o veche mocheta de birou, au rugat-o pe fiica lor, Donna, sa-i transporte de la complexul lor bine pazit si protejat pana la aeroportul din Detroit, de unde au decolat spre Koln. Myrthle a adus cu ea niste lapte praf pentru ca auzise de un raport despre nu stiu ce boli europene si s-a gandit sa-si ia masuri de siguranta pentru a nu-si anula sansele la media sperantei de viata in USA care, mai nou, e de 78 de ani. Wilbur era ingrijorat sa nu contacteze KGB de la carnea de vaca infectata cu BSM si pe avion s-a jurat sa manance numai carne de pui si amandoi se intrebau, la plecare, daca e posibil sa primeasca carne de pui in Europa.
Ceea ce va povestesc le-am aflat de la tipul care le-a inchiriat o masina. Roman de-al nostru, stabilit acolo.
L-au simpatizat foarte mult nu numai ca pentru ca vorbea engleza atat de bine, dar si pentru ca, spre deosebire de cele auzite, putea sa stea pe picioarele din spate. Myrthle l-a intrebat daca era mai bine pentru ei sa mearga la Munchen, unde avea loc un targ de antichitati, sau la Frankfurt, de care auzisera ca era socotit drept Venetia Germaniei.” Exista un rau in Frankfurt dar probabil e cam exagerat sa ne gandim la el in termen de Venetia”, le-a explicat prietenul meu.
Inca indecisi, au purces la drum, si asta ar fi trebuit sa fie totul. Dar dupa numai doua ore au telefonat. Se pare ca devenisera un pic confuzi si se ratacisera in Olanda, unde dadusera peste o cafenea foarte draguta in care se servea si carne de pui. Din nefericire, in timp ce mancau, cineva le-a spart masina disparand cu lucrurile lor: nu numai valizele din mocheta, stil hughenot, dar si pasapoartele, carnetele de conducere si portmoneul lui Wilbur.
Poate ca hotul era un drogat, disperat sa-si capete doza. Sau poate ca ii confundase cu niste germani si le confiscase lucrurile la schimb pentru rechizitionarea bicicletei tatalui sau de catre nazisti, in al doilea razboi mondial. Indiferent care ar fi fost situatia, Wilbur si Myrthle n-au avut prea mult noroc cu politia, nici in Olanda , nici in Germania, unde s-au intors. Si s-au hotarat, dupa numai sase ore de Europa, ca vazusera destul si ca ar cam trebui sa zboare inapoi spre casa lor bine securizata. Si-au facut-o.
Morala povestii mele, Cristi ?
Chiar daca Germania ar putea avea in comun cu America unele lucruri superficiale, nu e nici pe departe acelasi lucru dupa ce ai patruns dincolo de suprafata. Nu exista o cultura “sa aveti o zi frumoasa, sa aveti o zi buna” in Germania. Neamtului putin ii pasa daca ai sau nu o zi frumoasa, fiindca el e european. La fel ca si romanul !
Daca neamtul se simte acasa in Germania si romanul in Romania, poate ca e putin incorect sa intrebi ce asteapta romanii de la americani inainte sa te gandesti ca, in termeni de teroare, John Rambo are multe de dat socoteala. Chiar si in Europa, partea aia cu ex Yugoslavia. Si poate ca, de doua ori de-a lungul istoriei europene, America a salvat Europa de la tiranie. Insa asta s-a intamplat in secolul trecut si nu trebuie uitat ca americanii au intarziat incredibil de mult in ambele situatii in timp ce germanii au fost la fel de punctuali ca intotdeauna.
Intrebarea corecta a fost si este: la cat sunt de vinovati, ce naiba mai vor americanii de la europeni si pe cale de consecinta , de la romani ?

31 Comentarii »

  1. Eu cred ca romanii nu vor nimic special de la americani. Cred ca e o intrebare puerila.

    Aaaa… daca intrebarea era “De ce sunt romanii antiamericani?”, atunci, da, facea sens, era un subiect de discutat.

    Fara discutie, acuma, in zilele noastre, romanii sunt antiamericani. Vezi asta pe toate bloagele, prin toate ziarele, mai mult sau mai putin evident.

    Mi se pare normal… daca stai si consideri ca toata comunitatea europeana e “antiamericana”… ca doar n-o sa fim noi mai cu motz decat restul lumii… trebuie sa ne aliniem si noi cumva, nu?

    Deci… d-aia! Din cauza propagandei europene sunt romanii contra americii…

    De fapt, daca stai sa gandesti (cu capul) observi ca tot restul planetei e “antiamericana”. Incepand cu Rusia si ispravind cu Noua Zeelanda.

    Asta, asa, la nivel politic si garagatza de presa. Altfel, cozile la imigratie la ambasadele SUA sunt la fel de lungi, daca nu si mai si decat inainte, oamenii platesc bani grei ca sa intre in america, legal, ilegal, ori semilegal.

    Trebe ca e o kestie… ceva… nu? :)

    Ii injuram, dar vrem la ei in tara, nu? Oare de ce?

    Poate fiindca am vrea sa fim ca ei, dar nu ne tin bojocii? N-avem curaj? Ii invidem dar nu suntem in stare sa-i imitam?

    Si vesnica pomenire: “…mamaaa… ce tampit e presedintele Tufish!”
    Oare de unde o luam pe asta?
    Pai… evident, din ziarele americane, nu? Ca ei dau tonul la cantec…
    Si apropo de asta, vaz ca s-a cam pierdut refrenul cu “…bush a facut razboiul ca sa se imbogateasca din petrol…”
    Hmmm… oare nu mai face sens? Nu mai pune nimeni botu’ la farfuria asta?

    ****************************************************
    Relativ offtopic:
    Ma distreaza la culme explicatii despre Irak, propuse de oameni care nu stiu sa citeasca stirile printre randuri.
    Hai sa desenez, ca vad ca e greu la oras…
    1) Americanii nu au intrat in Irak pentru petrol. Punct. Cine crede asta e un bou cu cabina patrata. Daca scopul ar fi fost asta, atunci ar fi curs deja petrol la greu de muuult timp…
    Americanii, obezi si prosti, sunt totusi foarte eficienti cand au un scop clar definit. Daca era petrolul, atunci era deja realizat. De mult.
    2) Americanii au intrat in Irak pentru a stabili ceea ce se poate defini ca “un portavion de nescufundat” in regiune. Da, ei pot sa trimita avioane din Kansasul ala al lor sa dea bombite pana in Afganistan, dar aia e un fel de “show-off”… un fel de “ia uite ce chestii avem noi”.
    3) Cine crede ca Israelul n-are nici o treaba cu asta, e mai mult decat naiv.

    Comment de Blegoo — June 13, 2008 @ 4:57 pm

  2. WhiteWolf - apreciez raspunsul la provocare mea total amicala (”somatie”??!). Ma-ntreb acum daca n-ai ocolit total raspunsul si nu te-ai pierdut in cu totul altele. Intrebarea era simpla si avea sens, plus ca era desigur varianta cat se poate de constructiva a lui “de ce-s romanii antiamericani?” (dar n-am dorit sa asum din start ceva negativ ;)).

    Din ce-ai scris tu, vad mai degraba doar obiceiul prost al romanului (n-o lua personal, ca ma refer la roman in general) de-a se uita prea mult in gura altuia. Ce-i pasa unuia de cat ii judeca altul modul de viata? E viata lui, incultura lui, obezitatea lui etc. Da, ai scris un text simpatic referitor la comparatii intre americani si nemti, dar n-ai raspuns o iota la intrebarea mea :). Ciudat e ca nu va dati seama cat ar conta raspunsul acesta pentru voi, cei din tara, nu pt cei plecati. Va vad framantandu-va prea mult pentru vietile, pacatele sau greselile altora, aruncand mai mereu vina pt ce se intampla romanilor pe altii, ca scuza suprema a nefericirii voastre.

    Ar fi avut poate mai mult sens sa va puneti intrebarea daca nu adoptati (fara sa va impuna nimeni!) stilul de viata american, iar acum ii tot puricati pe acestia fiindca nu va gasiti acest stil de viata sanatos. O sa elaborez mai mult la mine pe blog, dar mai remarc (in mod pozitiv :)) ca antevorbitorul a nimerit-o aici de zece ori mai bine :)

    Comment de Cristi — June 13, 2008 @ 9:46 pm

  3. Nu consider ca as fi ocolit (total sau partial) raspunsul. Posibil sa il fi citit sa si analizat tu, putin cam unidirectional; ochelari de cal, style, ca sa zic asa. Si-acum e randul meu sa subliniez ca nu e nimic personal.
    Personal nu ma consider nici nemultumit si nici nefericit, nu am nici un fel de nelinisti de tip emo-kid si sunt si prea batran ca sa ma mai atraga ideea de a imi gasi un stil de viata sanatos. Si vorbesc serios !
    Am crescut cu slanina, branza telemea, ceapa, usturoi, carnati si carne de porc: am baut si voi continua sa beau rachiu si vin pe stil traditional, sa fumez si sa fut fara sa ma ingrijorez prea mult de media sperantei de viata pe meleagurile mioritice. Stiu, sunt un stricat, un total nesimtitor vis-a-vis de colesterolul meu si ma omor cu zile dar, ce naiba, nu pot altfel. Old habbits die hard . Si unde mai pui ca imi si place.
    Iti multumesc de aprecierile pe marginea textului insa, daca tot e sa facem referire la antevorbitorul tau, ai sa te superi daca iti spun ca n-ai inteles mai nimic din textul meu ? - chiar daca ai sa te superi, pentru ca tot am inceput ciclul cu si despre America - americani, cu o dedicatie pentru tine, voi continua; asa incat, mai sunt optiuni in postarile viitoare, ca sa zic asa.
    Revenind, nu sunt nici naiv si nici impuscat in aripa.
    Si asa cum tu le-ai trait pe ale tale , pe acolo pe unde te-a purtat viata, la fel, le-am trait eu pe aici
    Stiu perfect cat de mica este Romania, cat de putin conteaza pe harta regionala sau mondiala si chiar nu ma pot iluziona cu indemuri de genul “nu va dati seama cat ar conta raspunsul acesta pentru voi, cei din tara”,: cu asta chiar ca aproape m-ai dezamagit.
    America, americanii, chiar daca ne-am indrepta toate obiceiurile proaste, nu au fost, nu sunt si nu vor fi puternici ci, vorba lui blegoo, cativa bancheri. respecticv cateva portofele, foarte posibil, evreiesti si mai nou,de prin zona Emiratelor au the real power. Adoptand stilul american, ma indoiesc ca, de exemplu, evreii si-ar deschide mai larg punga. De arabetzi ce sa mai zic….
    In rest, zau, las-o jos.
    America e la fel de rurala ca si Romania , in esenta. Si o vreme le-a reusit chestia cu imprumuturile masive de prin portofele private ca si politica, in acest stil, din ce in ce mai disipata la nivel mondial. O politica mai mult internationaista decat nationalista.
    Insa “winning hearts and minds” la fel ca si “imperialismul” tocmai isi traieste ultimele zile, zic. Si multinationalismul, intr-o noua era postcoloniala, mai ales multinationalismul din alte zari decat ale SUA, va inghiti si Romania si America, deopotriva. Norocul Statelor Unite, la momentul prezent, e ca au legi mai clare si fisc mai eficient.
    Cu riscul de a te dezamagi, cam de asta mi se cam rupe oblic de modelul american. Pur si simplu, a devenit istorie.

    p.s; “Cristi aproape m-a somat sa(-i) raspund unei opinii (jumate provocare, jumate intrebare)” cu accent pe “aproape” in sensul de tachinare amicala; ca sa nu ne luam prea in serios si sa devenim prea “tehnici” sau ditriambic, neinteresanti , prea putin amuzanti in exprimari

    Comment de WhiteWolf — June 13, 2008 @ 11:26 pm

  4. mda, ai luat-o personal, ca altfel nu-mi asterneai alt cearceaf in care, sorry, dar iar nu spui nimic. Imi loc sa-i tot dai cu ochelari de cal si vorba lunga saracia, puteai sa asterni in doua-trei fraze rezumatul cu raspunsul, cum facuse …antevorbitorul. Dar …whatever …parca vad ca si dupa observatia asta normala vine alt blah-blah-blah ;)

    Comment de Cristi — June 14, 2008 @ 12:07 am

  5. Nope :)
    Si nu ca sa te contrazic cu orice pret; mi s-a parut important sa adaug ,pe ici-colo, pe marginea postului.
    De ce sari , mai mereu, la concluzii definitive ? Chiar totul e in black& white only ?

    Comment de WhiteWolf — June 14, 2008 @ 12:27 am

  6. fiindca-i plin de romani “enciclopedii ambulante”, care-ti recita Iliada pe de rost, dar nu-s capabili sa puna logic doua lucruri cap la cap, sa aiba sens :))) Cu alte cuvinte, putini oameni cu putere analitica.

    PS: Observi ca am formare matematica :)). 1+1=2, niciodata 2 si …poate putin gri ;))

    Comment de Cristi — June 14, 2008 @ 12:38 am

  7. Ia sa ma bag si io ca musca-n lapte.

    1) “CE VOR ROMANII DE LA AMERICANI?” pai… mai nimica, de fapt. Adica, n-am auzit pe nimeni sa ceara ceva specific (faina, zahar, carnati, avioane de asalt). Asa, la modul secretos, in adancul sufletului, normal, romanii ar vrea ca americanii sa vina si sa faca nitica ordine la nivel politic si social. Cam ce-au facut in Germania dupa capitulare. Eventual sa proclame Romania al 51-ulea stat american, sau macar colonie ceva, si cam atata. Nu mare lucru … de rest, ne ocupam noi; dar sa existe un fel de siguranta ca nu se fura ca-n codrul vlasiei; statul si-ar vedea d-ale lui, oamenii de-ale lor si fiecare cu aia-masii.

    Si cam asta ar vrea si restul lumii…
    Nu de alta, dar, “boborul” chiar daca e incult, nu e prost. Si a bagat de seama ca americanii or fi cum or fi (grasi, tampiti, retarzi) dar nu sunt hoti. Adica, pe unde s-au dus (cu motiv de razboi, ocupatie, alea) nu s-au pus pe jaf organizat, ori cum se spune, “reparatii”. In general, aia care au mancat bataie de la americani s-au trezit intr-o situatie mai buna. Japonia, bunaoara… Altii, care s-au dat batzosi, cum ar fi Vietnamul, s-au prins repede de gresala si acuma incearca s-o carpeasca. Coreenii din nord se roaga in fiecare zi la al de sus sa dea un razboi cu america, sa mai iasa si ei din saracie…

    2) N-as zice ca e important sa ne punem intrebarea; si cu atat mai putin sa aflam raspunsul. Raspunsul depinde de cel pe care il intrebi, nu? Si ce-o sa facem cand o sa adunam foo douj’ da milioane de raspunsuri? N-o sa ajute cu nimica, cred eu.
    Oricum, nu cred ca se poate vorbi de adoptarea unui stil de viata american in romania. Adoptam diverse chestii culturale(*), adica ne uitam la filmele lor, barfim vedetele de la holiud, bem pepsi, chestii d-astea.
    Dar n-avem cum sa adoptam stilul lor de viata, fiindca nu avem mentalitatea lor. Nu cred ca exista cineva, roman zic, care sa se frasuie pe tema americana…
    Vorbim si noi, nu? Ca altceva nu putem. Oricum, chiar daca ii injuram, n-o facem cu ura setoasa de sange…

    3) Io zic asa, in incheiere: sa ne fereasca al de sus sa se sature americanii de imperialism, si sa se retraga la ei acasa si sa nu se mai amestece in treburile nimanui…

    (*) “culturale”… un fel de-a zice, fiindca nici macar ei nu pretind ca aia e cultura; ei o denumesc “divertisment”. Noi, ca si restul europenilor zicem ca aia e cultura americana, si radem ca prostii de ce nu intelegem. Cultura exista bine mersi in america, doar ca nu stim noi de ea. Si in definitiv, ce pula mea e aia “cultura europeana”? In zilele noastre, zic. Filme? Vai de capul nostru. Carti, filozofie? Sanchi, unde, da sa vaz… Arta, picturi? Poate cu tendinta…
    Mai lasati-ma meshtere, cu cultura… ca noi suntem undeva mult prea jos ca sa ne putem permite sa vorbim de cultura. Si nu numai noi, romanii; ca nu mi-e rusine nici cu toata europa de vest. Ce cultura? Turnu’ aifel? Kak in el… aratati-mi si mie ceva cultural de seama in europa de la ‘45 incoace si tac din gura. O mie OPT SUTE patruscinci, zic…
    Singurii care pot avea pretentii sunt rusii. Dar ei nu se bat cu caramida-n piept pe tema asta. Si evident, nu sunt europeni. Aaa, da. Si nici nu-i injura pe americani. :)

    Comment de Blegoo — June 14, 2008 @ 1:45 am

  8. wow, frumos raspuns, regretam sincer c-am intrerupt relatiile diplomatice :)). Dar p-aia cu “ce pula mea” si patetismul de la urma (patetic=patos=pasiune… mai tii mine ;)) zau c-a picat ca Hiroshima pe Nagasaki, daca-ntelegi ce vreau sa zic ;) Ramai pericol public, chiar daca le mai zici (deseori) bine :)))

    Comment de Cristi — June 14, 2008 @ 3:08 am

  9. Ei, m-am intaratat si eu nitel… ca la asta cu cultura… eu, mdeah, ca unchiu’ Ghiobels - m-apuca nevricalele cand aud termenul. :)
    Aia cu pula, ce vrei - eu le scriu cum imi vine, nu facem beletristica aicea, ca ne freaca lupu’ alb ridichea. Plus ca nu-s scriitor de meserie.
    Relatiile diplomatice, stii cum e: cam cum a fost si politica romaniei. Mai intoarcem armele, mai revizuim, alea. :)
    Eu nu-s suparacios oricum, deci, n-ai treaba in ce ma priveste.
    Serios: ca idee, topicul pe care l-ai ales pt discutie e bun; cred totusi ca directia in care l-ai ghidonat i-a scazut din impact/valoare. Posibil ca tu sa fi avut ceva in cap cand ai inceput (”…nu va dati seama cat ar conta raspunsul…”) dar nu vad “miezul”, esentialul. Ceva s-a pierdut in translatie cred (no pun intended).

    Comment de Blegoo — June 14, 2008 @ 3:31 am

  10. de-acord cu tine, dar tu cum ai fi pus intrebarea? Eu ce vroiam sa surprind e ca anti-americanismul la romani are si ceva specific, de parca aia ne-ar fi datori NOUA, Romaniei, pana-n maduva oaselor. De parca “vai cate-am facut noi pt ei, si ei ne-au abandonat, n-au venit cu galetile de bani, nu ne-au ridicat statui”. Au cam luat-o raspunsurile pe miriste la WhiteWolf si Razvan nu stiu din ce cauze ;)

    La faza cu razboiul (ca “ii asteptam pe-americani si n-au venit”) speram sa mai deschida si altii ochii c-ar fi necesitat un al treilea razbel mondial cu rusii ca sa elibereze o tarisoara la capatul Europei. Ca n-au jucat totusi americanii poker cu Stalin, “tara asta ti-o dau tie, p-aia mi-o lasi mie”, ci mai degraba astea erau cuceririle lor de razboi de-atunci. Prea ne place sa privim simplist situatia de atunci.

    Romanii exagereaza cu niste pretentii si asteptari deplasate, dar nu gasesc c-or sa aiba vreodata castig de cauza cu asemenea bazaconii. Sunt singurii care au de pierdut - asta vroiam sa spun.

    La fel cu pretentiile de la “capsunari”, de care-n fund ii doare. Cand cel din tara se vaicareste ca “al de s-a intors din Spania si-a facut casa in loc sa bage in economia tarii”, de fapt e-un alt fel de-a spune “baaah, ti-am dat voie sa pleci la munca pe branci la straini, iar tu nu mi-ai adus nimic inapoi mie, care-am stat aici sa labaresc la greu cu salamu-n mana” ;))

    PS: cu “diplomatiile”, stii ca n-a fost vorba atat de “suparare” (ca sunt relativ imun la astea), dar cand omu-ti vine-n 2-3 randuri cu “bai tandala, de ce-ai scris bici?” cand eu cred ca scrisesem de fapt bine “brici”, mi s-a cam facut lehamite de asemenea “conversatii”. N-am probleme sa ma critice vreunul, dar am pretentia sa-ncerce macar sa citeasca ce scriu ;)). Esti binevenit daca vrei sa mai adaugi si ceva pe la mine (cand/daca doresti, desigur, ca ai deseori argumente interesante), dar fa-o te rog si cu ceva mai multa cumpatare, daca nu-i cu suparare :))

    Comment de Cristi — June 14, 2008 @ 4:15 am

  11. Pai… exact cum zici:
    “…ii asteptam pe-americani si n-au venit…Romanii exagereaza cu niste pretentii si asteptari deplasate…”
    Mi se pare corect. Adica, asa vad si eu, vreau sa zic. Asa sunt romanii.
    Totusi, in contextul de azi (2008) nu prea vad multi care mai au pretentii ori asteptari de la americani. Cumva… mi se pare ceva de domeniul trecutului. Asteptarile curente sunt bani multi fara munca, vad eu. De la oricine, nu neaparat de la americani. Poate asta a vrut sa transmita si WW? Oricum, eu cam asa am inteles din ce-a scris el. Adica, americanii nu mai conteaza, per se.
    Nu stiu cum as fi pus eu intrebarea, eu nu-s bun de initiative, eu mai mult cu critica… :) e mai usor, mai ca pentru mine.
    Altfel… nu-ti fa probleme cu mine. Cum am zis, nu sunt suparacios de nici o culoare. Nu-s de acord cu tine tot timpul, dar provoci la gandire pe diferite subiecte. Ori, asta conteaza ca bila alba la mine.

    Comment de Blegoo — June 14, 2008 @ 8:52 am

  12. Lupule, din punctul meu de vedere ai dreptate şi observ că, ce spui tu nu este antiamericanism. Ar fi fost de mirare… Antiamericani, printre români?! Neeh! Şi aceia care consideră anti, nu o fac cu ură. Noi nu ştim să urâm! Nu putem vorbi pro sau anti, fără să ne aprindem sau să ne catalogăm, ne stă în fire. Asta e! Cristi zicea la un moment dat “voi românii”… Să înţeleg că şi-a purificat sângele şi nu mai are pic din “otravă”? M-aş mira. Indiferent în ce colţ al lumii s-ar afla, pentru toţi ceilalţi (şi adînc ascuns în sinea lui!) este şi va rămâne român . nu contează cărui drapel i se închină sau ce imn intonează, sângele apă nu se face… De ce ne “certăm” totuşi, chiar nu avem antiamericani printre noi. (Nu dornici de sânge, oricum!)

    Comment de ŞuKăRiT — June 14, 2008 @ 2:43 pm

  13. @ŞuKăRiT, nu ne-am certat si nu ne certam; o stim cu totii.
    Personal ,ma bucur ca au existat comentarii si reactii, ca tot ce am scris nu a trecut chiar neluat in seama, ca se poate dialoga si argumenta dincolo de “ba pe-a ma-tii”. Si mai ales pentru ca, nu din antiamericanism am scris, voi continua sa incerc sa-l conving pe @Cristi de optica mea, prin alte povesti
    Sper, cel putin placute si amuzante la lecturat.

    p.s; legat de “sangele” lui Cristi, ramane sa te lamureasca el; nu cunosc suficient cat sa pot exprima un punct de vedere nesubiectiv

    Comment de WhiteWolf — June 14, 2008 @ 6:03 pm

  14. Da, sunt şi plăcute şi amuzante la lecturat scrierile tale. Şi punctul de vedere al celorlalţi! După cum observi, “cearta” am pus-o între ghilimele. Aşa “certuri” să tot fie…

    Comment de ŞuKăRiT — June 14, 2008 @ 8:27 pm

  15. Salut! Subiectul legat de SUA este foarte interesant, dar trebuie sa fim realisti si sa recunoastem faptul ca reprezinta unica superputere din istorie…si din pacate cred ca si ultima. Cel putin pentru un deceniu de acum incolo isi va mentine preponderenta in multe capitole ce formeaza largul termen de “putere”

    Comment de radu georgescu — June 14, 2008 @ 9:05 pm

  16. total penibil sa incepeti cu porcarii de-astea (dar iar e tipic) :(.

    Nu stiu sa fi scris vreodata “voi romanii”, ci “voi, romanii ramasi in tara” (sa-mi arate aiuritul care-a scris cele de mai sus pasajul exact). Fac diferente (doar) la acest nivel fiindca e clar ca exista, independent de pretentiile unora. Chiar si mentalitatile ilustrate aici dovedesc asta. Si-n loc sa discutam simplu si deschis despre subiect, ne apucam de alte insulte. Cand v-ati obisnuit sa va referiti cu atata lejeritate la TOTI cei plecati prin termenul penibil de “capsunari”. Si da, tot despre “voi romanii” vorbesc, dar ma adresez mereu celor ramasi in tara, celor care se tot bat cu pumnii in piept cu patriotismul lor de fatada si prejudecatile de doi bani la adresa altora.

    Ar trebui sa va fie rusine… :(

    Comment de Cristi — June 14, 2008 @ 9:30 pm

  17. Cristi, citeşte cu atenţie! Nu vei găsi un singur cuvânt jignitor la adresa ta sau a oricui altcuiva. Nu din partea mea. Poate doar dacă te-a jignit faptul că-i consider români pe toţi cei plecaţi, oriunde s-ar afla, chiar dacă ei se dezic de naţia din care se trag… Nu înţeleg. De ce să ne ruşinăm?

    Comment de ŞuKăRiT — June 14, 2008 @ 11:10 pm

  18. @Cristi, continui sa cred ca te pripesti la concluzii
    Si ca, daca e sa citim comentariile tuturor, pe marginea postului, esti si cel mai vehement si cel mai definitiv si cel mai putin deschis spre acceptarea diversitatii in opinie care, pana la urma, nu doar ca ne diferentiaza dar ne si pastreaza frumosi printre alte fiinte din satul planetar.
    LA fel ca si ŞuKăRiT si Blegoo, nu vad - chiar nu vad ! - “porcarii” de vreun gen pe comentariile de mai sus.
    Nu obisnuiesc sa dialoghez cu cei carora nu le face placere compania mea, a celor pe care ii consider prieteni si mai ales cu cei care au idei foarte putine si periculos de fixe.
    Esti liber sa ai sau nu simtul umorului insa, pe aici, nimeni nu schimba opinii incruntat sau cu mana pe tragaci.
    Ti-ai permis judecati de valoare pe seama mea, pe seama lui Blegoo si mai nou pe seama lui ŞuKăRiT; fara sa ne cunosti, fara ca vreo unul din noi sa castige sau sa piarda altceva decat niste minute pentru a lectura si apoi a tasta un raspuns. Pe simplul fapt ca din motive care imi scapa dar care, probabil, la tine sunt cat se poate de intemeiate, iei totul mai (in) serios si personal decat ar fi cazul pierzand din vedere nuantele.
    Cu alta cuvinte dar in aceeasi ordine de idei, e simplu: daca simti ca nu faci fata distractiei, pur si simplu nu consumi. Si daca incerci senzatia aproape dezgustatoare ca ti-am fi inferiori , suficient de idioti, de limitati si de inchisi la minte cat sa ne depasesti cu firul logic al naratiunii, zau, nu te mai osteni sa cobori la nivelul nostru.
    De data asta te-am rugat. Data viitoare te voi obliga

    Comment de WhiteWolf — June 14, 2008 @ 11:43 pm

  19. Ce faceti, nene, va certati fara mine? :)
    ŞuKăRiT zice corect… (adica asa gandesc si io)
    Romanii nu sunt antiamericani, ca nu ne sta in obiceiuri. Nici macar antitigani nu suntem, de fapt. Ne enerveaza hotia, prostia, omorurile, talharia, jaful, mitocania, murdaria, ma rog, suntem normali la bibilica, cam ca tot restul lumii, cred.
    Cristi se supara repede (asa e canadienii, iuti la manie :) ) dar ii trece la fel de repede.
    Roman si el, nu?

    Comment de Blegoo — June 15, 2008 @ 2:12 am

  20. bre, i-am cerut aiuritului care-a scris asta “Cristi zicea la un moment dat “voi românii”… Să înţeleg că şi-a purificat sângele şi nu mai are pic din “otravă”?” sa-mi arate unde anume a gasit-o, in alt context decat referitor la romanii RAMASI IN TARA (si nici aceia toti). Ba chiar stau mereu sa adaug fraze intregi ca sa nu apara altul sa-mi puna vorbe-n gura. N-a raspuns la asta ca desigur NU EXISTA. Si hai slabiti-ma cu morala ieftina, ca n-ati avut raspuns logic la intrebarea simpla “ce vor romanii de la americani” si ati sarit (cat e de tipic!) la alte tampenii.

    WhiteWolf, nu-ti mai da osteneala cu “obligatul”, ca observ lesne cate parale facea teoria chibritului pe care-o tineai ieri cu “libertatea de exprimare”. Nu eu jignisem pe vreunul, asta apropo de “ochelarii de cal” ;)

    Ce-am avut de spus am spus. Vreti sa faceti balci acum? N-aveti decat, desfasurati-va. Eu oricum nu mai dau pe-aici cata vreme au rasarit neamurile proaste cu binecunoscutele insinuari “ah, esti plecat si vrei sa spui ca nu mai esti roman”. Daca atat va duce mintea… :(

    Comment de Cristi — June 15, 2008 @ 5:05 am

  21. Si de ce ar trebui sa ne fie rusine, atunci, Belgoo? Partea asta chiar n-am inteles-o :)
    Cristi, ca sa nu existe nici un fel de vorbe, eu am incercat si voi incerca sa mai scriu despre ce cred ca e America. Proababil ca si tu, despre ce e Romania.
    Nu cred sa ma intereseze curand cine e America. Tu iti mai amintesti cine e Romania ?
    In rest, drum bun.

    Comment de WhiteWolf — June 15, 2008 @ 8:50 am

  22. Ce să mai zic, Lupule… ;) Doar un uuffff!… şi mare dandana, mare! Sper să-i treacă lui Cristi supărarea. Sincer, nu asta a fost intenţia.
    “Aiuritul” (care-mi zice :P) chiar nu a vrut să-l lezeze în nici un fel. Era, practic, o apreciere pozitivă. Din ceea ce ştiu (de pe la rude şi prieteni plecaţi din ţară) oriunde în lume s-ar afla, un român, duce cu el “otrava” (ghilimele, ce Dumnezeu!) de a fi şi a rămâne român! Dacă nu m-aş teme că le-ar considera drept injurii, mi-aş prezenta (mintenaş!) scuzele… :D

    Comment de ŞuKăRiT — June 15, 2008 @ 10:03 am

  23. iote cum sta treaba: nu-mi trebuie Paris ca sa-mi fac cumparaturi…ma descurc foarte bine AICI!
    in plus fac parte din categoria acelora care putea pleca, aveau si unde si un cash de plecare si totusi n-am facut-o! Poate pentru ca stiam ca pe acolo nu umbla nici cainii cu covrigi in coada…dar mai ales stiam ca aici, e locul meu si ii am pe toti ai mei!
    Lupule, ce-ai scris e mai mut decat corect, e real!

    Comment de manole — June 15, 2008 @ 11:30 am

  24. @manole, iti dai seama ca stim (aproape toti) dar mi-a facut placere sa te pomenesc in firul povestirii. Mai ales ca stiam ca nu stai rau cu nervii
    In rest, fiecare e liber sa aiba opinii si chiar sa le exprime insa nu doar pentru a pretinde scuze celorlalti pentru imaginare “culpe” care nu le apartin.

    Comment de WhiteWolf — June 15, 2008 @ 1:13 pm

  25. @Cristi: Shefule… eu ti-am mai spus si in alta ocazie, cu cea mai mare sinceritate: tu ai o problema de “translatie”. Tu citesti ceva si esti singurul care o interpreteaza intr-un anume fel; toti ceilalti inteleg altceva, adica, inteleg ce a vrut vorbitorul sa zica.
    Asa e cazul si aici, cu ce scrie mai susŞuKăRiT. Noi toti am priceput ce zice el. Tu esti singurul care o iei ca jignire. Cu riscul ca iar te jignesti, iti reamintesc zicala aia cu “daca iti spun mai multi ca esti beat…etc”. Ori poate tu crezi ca noi ne-am constituit aicea intr-o bisericutza ceva, cu scopul de a te jigni pe tine?
    ŞuKăRiT ti-a zis (in mod poetic) ca oriunde ai fii, tot roman ai sa ramai. Judecand dupa viteza cu care ai sarit la cearta, tu esti mai roman decat noi toti la un loc. :)
    Mai lasa paranoia de-o parte; nu te jigneste nimeni, noi toti care conversam cu tine te respectam pentru opiniile tale, subiectele pe care le aduci in discutie, alea, alea. E dezamagitor totusi, sa vedem ca tu nu faci decat sa rastalmacesti vorbele altora, adica, exact ce spui ca te scarbeste total (ca atitudine).
    Dar, vorba aia, asa esti tu, defilam cu ce avem, nu? Nimeni nu vrea sa te schimbe (ca mod de gandire) doar ne dam cu parerea unde gresesti si iti spunem, asta-i tot.
    @WhiteWolf: Unde rusine, care rusine? Am zis io asa ceva? Unde, care, cum, da sa vaz!
    Altfel, da, “Ce e America” pare sa fie interesant. Promit ca n-o sa mai ma reped la concluzii repezite, asa cum am facut-o la serialul video “Cine e America”… :)
    @manole: Sa intelegem ca la noi umbla cainii cu covrigii in coada? :)
    Baga un link ceva, o poza, o adresa, vin si io… :)

    Comment de Blegoo — June 15, 2008 @ 5:05 pm

  26. mai fratilor!
    ww: am vrut doar sa fiu sigura! :P si stiai bine!
    la in rest: nu e cazul.

    Blegoo:cate doi! cum tu nu i-ai vazut, pana acum? hai,chiar deloc, aici in tara chiar a tuturor posibilitatilor!!!! :P

    Comment de manole — June 15, 2008 @ 11:02 pm

  27. @manole: Da link, mamaie, altfel nu crez!… :)
    Lincul… unde-i LINCUL? :)
    Offtopic: covrigii… e vechi… ori proaspeti? Ca si asta conteaza…

    Comment de Blegoo — June 15, 2008 @ 11:40 pm

  28. Blegoo: apoi nu poci, ca nu stiu unde l-am pus! :P
    covrigii? pai bine , bre crezi ca io mai stiu??? :)))pe vremea mea…or fi fost proaspeti! :P

    Comment de manole — June 15, 2008 @ 11:55 pm

  29. genial articol! Scris intr-un pur stil jurnalistic de vita nobila, combinat cu o franchete si un pic de umor. cat trebuie. Cat trebuie sa nu ramai cu gustul amar al realitatii.
    felicitari

    Comment de Bogdan Radu — June 19, 2008 @ 3:39 pm

  30. @bogdan Radu, multumesc de vizita si de vorba buna

    Comment de WhiteWolf — June 20, 2008 @ 6:05 pm

  31. […] sa scormone in gunoi si sa posteze kkaturi despre Romania, alalalt vrea sa vorbeasca singur, despre genialitatea proprie. Clar, le pune ceva in apa potabila, ca alta explicatie nu […]

    Pingback de Blegoo » Romanii din Strainatate (3) — November 1, 2008 @ 9:20 pm

RSS feed ptr. comentarii la acest post. TrackBack URI

Scrie 1 Comentariu

- Care-i faza? Ca sa ma asiguri ca nu faci spam!